El consum d'aigua fins 21 metres cubics per trimestre no tindrà cap pujada, ni tampoc puja lloguer de comptador i clavegueram, però "Qui més consumesca, pagarà més. Cal anar cap a un ús racional de l’aigua i hem de tallar el balafiament, d’ací que el govern municipal està d’acord amb la proposta tècnica que recull l’esperit que diguem: qui més consumesca, més pagarà”. Més o menys això deia la regidora del Bloc, LLum Sansaloni, quan es debatia la nova taxa d’aigua potable que pagarem els vallers i les valleres.
¿I quanta aigua considera el govern que està dins del consum racional? Doncs tal com explicava la regidora 21 metres cúbics per casa-comptador al trimestre, que és el periode en que es tarifa l’aigua i es cobra als veïns. O siga, que la quota a pagar fins eixos 21 metres cúbics no té pràcticament pujada de la que paguem ara i quedava fixada així: a Tavernes casc urbà es pagarà 0’49 euros per metre cúbic i a Tavernes platja el preu és de 0’73 euros. Però a partir d’eixos 21 metres, al casc urbà es pagarà a 0’53 euros per metre cúbic i a Tavernes platja a 0’80 euros. Hi ha per tant una progressivitat del pagament de manera que es penalitza qui més consumeix.
La regidora també anunciava que altres conceptes que van inclosos en la taxa, com manteniments, lloguer comptadors, clavegueram... quedaven sense tocar i no es pujaven. I encara deia més: l’adjudicatària del servei, Aquagest Levante SA, havia sol·licitat pujades més grans, les quals no havien estat acceptades pel govern municipal d’ací que els tècnics municipals, després d’estudiar totes les despeses imputables al servei i l’augment hagut, havia elevat una proposta alternativa que era la que es duia al ple i s’aprovava només amb els vots dels partits del govern municipal.
Com es calcula la taxa
Primer que res, cal saber que la taxa d’aigua es calcula en base al que diu la llei i sempre en relació amb els cost del servei. Segons la llei, totes les taxes són autosuficients – diguem-ho així- és a dir, que els ingressos a obtindre per prestació d’un servei han de ser els mateixos que les despeses que té per oferir-lo, inclosos impostos i beneficis.
Per tant, per a calcular eixos costos se sumen les despeses d’explotació, de personal, electricitat, control analític, conservació i manteniment de tot tipus d’instal·lacions, altres despeses (impostos, arrendaments, assegurances, despeses d’oficina, riscos laborals....), despeses generals i benefici industrial, amortitzacions i el fons de renovació.
I ara els números, però de manera senzilla. Els tècnics municipals han calculat que la suma de les despeses del servei, inclós el fons de renovació, és de 1.098.848’69 €, que suposa una increment del 6,38 %.
I els preus a pagar en el poble i la platja s’han calculat al nombre d’abonats previstos, 14.924 entre poble i platja, i una previsió de facturació de 1.012.267 metres cúbics (entre poble i platja) , que segons els tècnics són previsions raonables perquè estan fetes en base a l’evolució del servei els darrers anys estimen com a raonables.
I eixe 6’38% és el que es pujarà, però com hem dit no de manera lineal, sinó progressiva atenent al consum. El PP es va queixar de la pujada i el govern municipal li va dir que són els càlculs dels tècnics fets segons el que marca la llei, i que eren menys que els que demanava Aquagest Levante. L’última actualització, aprovada en solitari pel PP, va suposar una pujada del 8’7% i no contemplava per a res la progressivitat de la taxa segons consum.
I pensem nosaltres, després de tot el que hem sabut els darrers anys sobre les jugades del PP amb el canon de l’aigua, potser a la regidora Llum Sansaloni li va faltar dir que el govern municipal no fa les lleis de les taxes, ni va ser tampoc qui ha donat la concessió de l’aigua potable de Tavernes a una empresa privada, i finalment, tampoc és qui ha demanat un avançament del canon de l’aigua fins el 2024....
¿I quanta aigua considera el govern que està dins del consum racional? Doncs tal com explicava la regidora 21 metres cúbics per casa-comptador al trimestre, que és el periode en que es tarifa l’aigua i es cobra als veïns. O siga, que la quota a pagar fins eixos 21 metres cúbics no té pràcticament pujada de la que paguem ara i quedava fixada així: a Tavernes casc urbà es pagarà 0’49 euros per metre cúbic i a Tavernes platja el preu és de 0’73 euros. Però a partir d’eixos 21 metres, al casc urbà es pagarà a 0’53 euros per metre cúbic i a Tavernes platja a 0’80 euros. Hi ha per tant una progressivitat del pagament de manera que es penalitza qui més consumeix.
La regidora també anunciava que altres conceptes que van inclosos en la taxa, com manteniments, lloguer comptadors, clavegueram... quedaven sense tocar i no es pujaven. I encara deia més: l’adjudicatària del servei, Aquagest Levante SA, havia sol·licitat pujades més grans, les quals no havien estat acceptades pel govern municipal d’ací que els tècnics municipals, després d’estudiar totes les despeses imputables al servei i l’augment hagut, havia elevat una proposta alternativa que era la que es duia al ple i s’aprovava només amb els vots dels partits del govern municipal.
Com es calcula la taxa
Primer que res, cal saber que la taxa d’aigua es calcula en base al que diu la llei i sempre en relació amb els cost del servei. Segons la llei, totes les taxes són autosuficients – diguem-ho així- és a dir, que els ingressos a obtindre per prestació d’un servei han de ser els mateixos que les despeses que té per oferir-lo, inclosos impostos i beneficis.
Per tant, per a calcular eixos costos se sumen les despeses d’explotació, de personal, electricitat, control analític, conservació i manteniment de tot tipus d’instal·lacions, altres despeses (impostos, arrendaments, assegurances, despeses d’oficina, riscos laborals....), despeses generals i benefici industrial, amortitzacions i el fons de renovació.
I ara els números, però de manera senzilla. Els tècnics municipals han calculat que la suma de les despeses del servei, inclós el fons de renovació, és de 1.098.848’69 €, que suposa una increment del 6,38 %.
I els preus a pagar en el poble i la platja s’han calculat al nombre d’abonats previstos, 14.924 entre poble i platja, i una previsió de facturació de 1.012.267 metres cúbics (entre poble i platja) , que segons els tècnics són previsions raonables perquè estan fetes en base a l’evolució del servei els darrers anys estimen com a raonables.
I eixe 6’38% és el que es pujarà, però com hem dit no de manera lineal, sinó progressiva atenent al consum. El PP es va queixar de la pujada i el govern municipal li va dir que són els càlculs dels tècnics fets segons el que marca la llei, i que eren menys que els que demanava Aquagest Levante. L’última actualització, aprovada en solitari pel PP, va suposar una pujada del 8’7% i no contemplava per a res la progressivitat de la taxa segons consum.
I pensem nosaltres, després de tot el que hem sabut els darrers anys sobre les jugades del PP amb el canon de l’aigua, potser a la regidora Llum Sansaloni li va faltar dir que el govern municipal no fa les lleis de les taxes, ni va ser tampoc qui ha donat la concessió de l’aigua potable de Tavernes a una empresa privada, i finalment, tampoc és qui ha demanat un avançament del canon de l’aigua fins el 2024....
Ara, cal saber també que això és la proposta aprovada pel plenari, però qui té l’última paraula i qui ha d’aprovar realment el preu d’aigua que pagarem els vallers i les valleres no és l’Ajuntament ni Aquagest, sinó la Comissió de Preus de la Generalitat Valenciana.
-
I les families nombroses amb pocs recursos, que, no es llaven en davant?
ResponEliminaNo el sembla que acabes de dir una bovada? No es parla d'això, si no de que fins 21.000 litres al trimestre, 7000 mil litres al mes, 230 litres al dia no s'augmenta.
ResponEliminaPer la mateixa lògica, no cal que agafen el cotxe, ni vagen en tren, ni paguen contribució...
El q vol dir, i s'entén, és que qui més aigua gaste (per exemple, les famílies nombroses) eixirà pennalitzat.
ResponEliminaque poca vergoña tenen,paguem mes manteniments que aigua y la pregunta es,que aumentaran el aigua ó el manteniment per a SANCIONAR?quant nia un revento per culpa del deplorable manteniment que fa la empresa,qui paga el aigua que es pert?
ResponEliminaen els dines que van adelantar quin era el contracte?
de tota manera si ipc és del 2,4%, els jornals 0'5%... a clar ... l'altre 3,7 % serà increment de beneficis....
ResponEliminaDoncs segons l'estudi tècnic NO. I no anem ací a posar 11 fulls de numeros i càlculs. I tot no apuja el que tu dius. Ací tens un petit exemple d'un dels molts punts de l'informe:
ResponElimina4.2 Energía eléctrica. El coste total de la energía eléctrica propuesto para 2012, siguiendo el mismo método, es de 184.841’52 €, suponiendo un incremento porcentual de 9’69 por cien respecto los previstos en la oferta para el 2011, exclusivamente debido a la subida de los precios de la energía.
si poguera ser, m'agradaria cap enllaç per poder consultar per internet l'estudi.. per si poguera vore'l... si pot ser, massa bé sé que no es la vostra feina.... però... per poder analitzar-lo.... xq com bé dius no tot puja igual, però, que justetet en temes d'aigua tot puja quasi el triple que el ipc any rere any... la magia en el ipc,és que unes volta pugen unes coses altres baixen uens altres, i en termes generals els preus varien el mateix que el ipc. Perdó, no tot puja el ipc, les taxes i els preus pugen sempre el doble o el triple transport, fems,ibi, llum, gas, ....
ResponEliminaHeu intentat tapar-li la boca a qui a fet referencia a les families nombroses. Però te tota la rao. Per què no es te en compte el nombre de membres per vivenda?
ResponEliminaCrec que sí ho deurien fer per membre empadronat, em sembla més just.
ResponEliminaI el fem, i l'impost de vehicles, i l'IBI, i la llum, i el bitllet de tren...
ResponEliminaI perquè no el preu de compra d'una casa, d'un cotxe, d'un vestit..
I perquè no el sou? Crec més just que res el sou: cadascú a cobrar segons les persones que sustenta o tinga al seu càrrec en la familia.
No s'esteu passant?
llevat del tren, tot el demés han fet incrementals les taxes adduint motius mediambientals.... el tren no xq és imposible incrementar-lo dient que és per benefici del medi ambient. Si no es té en compte per cuanta gent pagues, tampoc pots dir que una casa gasta massa aigua,llum... o tots flares o tots canonges.
ResponEliminaEvidentement les taxes de fems també caldria referenciar-les a la quantitat de gent, i pagar més quanta més gent hi visca.....
A mi m'interessa el sou: A casa som quatre i jo guanye X el mateix que un company que només són ell i la dona.
ResponEliminaI segons vosaltres, si impostos i taxes s'han de pagar segons usuaris, els sous que els paguen segons boques a alimentar.
O tots moros o tots cristians.
Segons em sembla, només la part PROGRESSIVA d'aigua, gas, llum i al contrari(ficar progressivitat) en la dels fems.
ResponEliminaEn el sou no (no és taxa ni impost), però, en el irpf si que es comtempla i des de sempre. Si tens fills desgraves més i els mínims familiars augmenten. També varia si el matrimoni ho fa conjuntament o per separat... per example.
Que no siga taxa o impost no lleva perquè no puga ser progressiu. Es canvia la llei i en pau.
ResponEliminaNova llei (per exemple):
Sou base per a tots el d'un mateix grup de treball = Y euros
Si té dona que no treballa Y + Y/2
Per cada fill: Increment Y/3
o siga si tinc un fill Y + Y/2 + Y/3
Dos fills Y + Y/2 + Y/3 + Y/3
Veus que fàcil és?
I quant a les desgravacions per fill? Qué vols que et diga! De risa, com les ajudes familiars.
Però això seria un altre tema.
Posats a fer demagògia...
Y (renda) està determinat per una negociació bil.lateral entre el treballador i l'empresari, mentre es cobreixen els miníms marcats legalment. En les taxes mana l'administració, no cap negociaciació bil.lateral.
ResponEliminaSense demagògia, si tu vols eixe tipus de normativa, passaria el que marca la teroria micro, contractaran a un treballador sense fills i sense dona, donada una mateixa producció s'obté major redibilitat per treballador, així que tu amb 2 fills possiblement estaries a darrere de qualsevol sense responsabilitats familiars, amb només una dona o dona i fill.
Una cosa sí, acabaries amb l'atur del jovent en primer lloc, i a curt termini amb la natalitat.
Com a teoria econòmica no sembla massa raonable, a llarg termini acabes amb la població i no tindrien a qui explotar.
En quant a les desgravacions i demés no seré jo qui diga q són suficients......però, estar, estan..