Anem camí d'un any sense cap notícia de la ronda de Tavernes després que el desembre del 2023 la Conselleria de Medi Ambient, Aigua, Infraestructures i Territori de la Generalitat aprovara definitivament el projecte bàsic "Variant de la carretera CV-50 a Tavernes de la Valldigna i connexió amb la N-332" (foto superior).
Poca cosa podem afegir perquè, segons ens han confirmat, a l'Ajuntament no tenen cap noticia d'avanç en el projecte. Es va dir que seria cosa de mesos, ara el que ningú no va precisar si els mesos serien del 2025, del 2035 o....
L'aprovació de desembre es va publicar en el DOGV el 8 de febrer del 2024 i s'hi ordenava la redacció final del projecte o projectes que desenvolupen l’alternativa adoptada en el projecte bàsic, i es tingués en compte els condicionants establits en la declaració d’impacte ambiental i l'informe de resposta a les al·legacions i els informes rebuts durant el tràmit d’informació pública del mes juny de del 2022. Més o menys, ja el projecte final, el d'execució, el de les obres.
El pressupost d'enguany de la Generalitat va assignar 255.000 euros per redactar eixe projecte final i d'execució d'una variant que desviarà el trànsit de vehicles per l'interior del casc urbà de Tavernes. Cal recordar que en la presentació del projecte de variant es va valorar l'execució en més de 25 milions, xifra que quedarà curta en la concreció del projecte d'execució-construcció final després de les pujades de preu des del 2022.
Com hem dit, a pocs dies d'un any de l'aprovació definitiva, no poden contar cap novetat. Tindrem, com a mínim, un 2025 i 2026 amb vehicles, sorolls, retencions... problemes en el casc urbà. Res de nou. Estem acostumats.
Ronda que et rondaré
La ronda estava ja contemplada en el PGOU (2004) de Tavernes en el marge esquerre del riu Vaca (sentit del riu cap a la desembocadura), o siga, pel costat de l’actual Vergeret. S'hi va contemplar una reserva de terreny (¿28 metres d'amplada?) que seria “absorbida” per la urbanització del Vergeret i, en lloc de la ronda, es construí l’Avinguda de les Corts Valencianes, d’un sentit de circulació. En la franja d’uns quants metres d’amplada que es va deixar al costat de la mota del Vaca, no té cabuda la ronda. A més, després d'anul·lar el projecte del Vaca, cal considerar els problemes d'inundabilitat que impedirien l'autorització de la Confederació.
L'octubre del 2005 (anunci de dalt), el govern del PP de la Generalitat, licita la "Consultoria i assistència per a la redacció del projecte ronda sud de Tavernes de la Valldigna en la CV-50 (València)", per 168.838,00 euros i termini de 10 mesos, de la qual mai no sabérem res més i no cal ni dir que no es va dur a cap.
Després del Vergeret, i en allò que toca a la ronda, el projecte a executar aprofitaria una part del llit del Vaca: es pensava en una carretera tocant el riu, pel terreny que deixaria lliure la canalització en desenvolupar el projecte "de laminació i canalització del Vaca". Potser per això l'aleshores alcalde Manolo Vidal (PP) l'any 2010 feia unes manifestacions al diari Levante-EMV on considerava l'execució com a immediata.
El projecte del riu Vaca, beneficiós per
Tavernes i la Valldigna, i que havia d'acabar amb els problemes d'inundabilitat i aconseguir terrenys per a la ronda, va ser eliminat pel govern de l'estat del PP presidit per M. Rajoy en l’any
2011, quan estava en procés de licitació. I es va esfumar el projecte del Vaca que obria la porta a la possible ronda. I quedaven sense sentit les esperançadores paraules de M.Vidal. Han passat 14 anys.
Els tres traçats inicials presentats per la Generalitat |
Després dels períodes d'al·legacions i consultes, la Conselleria de Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat va triar el projecte conegut com a “Variant de la carretera CV-50 a Tavernes i connexió amb la N-332”. És l'alternativa que està marcada en roig en el plànol de dalt.
El 28 de desembre del 2021 es presentava a Tavernes el projecte, amb una execució valorada aleshores en més de 25 milions d’euros, amb el doble objectiu d'eliminar el trànsit pel nucli urbà de Tavernes i millorar la connectivitat amb el corredor costaner que formen la N-332 i l'AP-7.
El mes de febrer passat publicava el DOGV, com hem dit, l'aprovació definitiva. D'aleshores ençà, sense cap notícia.
El president Mazón ha visitat ja Tavernes amb promeses de solucionar els nostres problemes, cas de la platja o del pas de la carretera pel centre de la ciutat. També el president Zaplana va visitar Tavernes quan la inundació del 1996 i va prometre la laminació del Vaca en l'autopista. Però res s'ha fet. Servirà per alguna cosa la línia directa que a hores d'ara, amb assessoria de Diputació inclosa, té el PP local amb la Generalitat? Al cap i a la fi, l'obra de la ronda és competència i responsabilitat de Carreteres de la Generalitat.