La informació donada al consistori en diversos plenaris ha estat: El Pativel no afecta cap dels programes urbanístics programats
i pendents d’executar a Tavernes.
És la informació oficial, la que s’ha donat tres o quatre
vegades en el plenari a tots els partits del consistori. I eixa informació no són opinions partidistes, ni s'han explicat en una reunió de
bar, sinó en el lloc on resideix la voluntat del poble: el plenari municipal.
Recordem: El Pativel és una obligació legal que naix de les dues lleis
aprovades pel PP quan governava la Generalitat: la Llei d’Estratègia
Territorial Valenciana aprovada en el 2011
i la “Llei d’Ordenació del Territori, Urbanisme i Paisatge” (LOTUP) aprovada
el 2014.
Són eixes dues lleis de l'anterior govern les que determinen i marquen l’obligació de la Generalitat de redactar el
Pativel, d’acord amb les dues lleis que hem esmentat.
Cap dels programes urbanístics de Tavernes està
afectat pel Pativel. A més, al contrari del que s'ha dit, els veïns i
veïnes poden comprovar com els quiosquets de platja (chiringuitos en castellà)
estan al mateix lloc de sempre i com les activitats esportives de kitesurf es
realitzen al mateix lloc de sempre.
|
La zona kitesurf i de quiosquets de platja, en funcionament i sense Pativel |
El govern de Compromís va fer els
deures: es va reunir amb la Conselleria de Medi
Ambient i va pactar una zona de 400 metres a partir del Padur on es permetrà tant
la instal·lació de quiosquets de platja com de zona esportiva del kitesurf. La Demarcació
de Costes (que era aleshores governada pel PP, no ho oblideu) va donar l'autorització i
l’Ajuntament ha pogut licitar sense cap problema els permisos dels quiosquets
per a 4 anys.
Un altre aclariment: els tècnics municipals no tenen cap obligació de fer informes sobre els decrets i lleis que publica el govern de l'Estat o de la Generalitat. La mateixa llei ja contempla el reglament i com s'ha d'aplicar, si la llei d'afecta. Al nostre parer, demanar informes, i més encara quan el Pativel no
afecta cap programa urbanitzador de Tavernes, no té caps ni peus.
I quan a les obres en zona costera, recordar que les lleis no han canviat, són les mateixes d’altres temps i governs. La Llei
de Costes marca què es pot fer dins del domini marítim terrestre i les zones d’afecció, i la LOTUP i el Pativel valencià nomes regulen el que es pot urbanitzar dins dels dos
quilometres prop de la costa.
|
Plànol del PAI Bancaja recolzat pel PP. Eliminava les edificacions de Marenys 2B |
Un pla especial mínim per minimitzar impactes
L'Ajuntament treballa des de fa més d’un
any en l’homologació del sol no urbanitzable, i recull allò que disposen la
Lotup i el Pativel: redactar un pla especial de minimització dels impactes
urbanístics en la zona Marenys 2B, no urbanitzable, i on hi ha habitatges.
L’Ajuntament haurà de redactar (no es
marquen temps ni terminis) un petit pla especial i en la redacció d’eixe pla ha
de contemplar els habitatges amb infracció urbanística prescrita pel temps, més
de 4 anys o 15 anys segons la construcció; quins estan en zona de domini públic
o de protecció de costa, i quins no complirien
eixes condicions.
El pla espacial hauria de contemplar executar carrers, el
clavegueram per eliminar fosses sèptiques i l’enllumenat. Això es el que marca
la norma que diu allò “que s’haurà de fer” però com hem dit no parla de terminis
ni de temps màxims per actuar.
I sobre Marenys 2B... Resulta que el partit que fa uns anys volia arrasar la zona per executar el PAI Bancaja, ara vol mostrar-se davant els veïns com el més interessat a protegir-la i actua com si els vallers fórem bojos i no recordàrem allò que volien fer i segurament farien si governaren.
La zona on el Pativel contempla un petit pla d'urbanització que salvaria habitatges, és la mateixa zona on s'havia d'executar el PAI Bancaja. Tots sabem que eixe PAI estava consentit,
potenciat i aprovat pel PP i tots sabem que contemplava tombar els
habitatges perquè allí es construiria una marina interior i un conjunt
de camps de golf (vore plànol del PAI).
El Pativel deixa oberta aquesta solució perquè,
com hem llegit moltes vegades en premsa, la Generalitat és conscient del problema de
disseminats, no només en la costa sinó en interior, amb urbanitzacions de muntanya,
i moltes de les infraccions de les edificacions ja haurien prescrit.