Im-pres-si-o-nant. Així. Llegit poc a poc, sil·labejant i gaudint de les síl·labes mentre recordes tot el que van ser més d'hora i mitja de cançons tradicionals valencianes, actualitzades i posades al dia sense perdre eixe toc de "l'antigor", per eixos dos monstres que són Pep Gimeno "Botifarra" i Miquel Gil, en la presentació del seu espectacle "Nus".
Si cadascú d'ells és immillorable en solitari, imagineu-vos els dos junts, i tot el recital musical amanint de les històries, acudits que va escampant eixe sac sense fons de cultura popular i socarroneria que és el Botifarra.
Ompliren la Casa de la Cultura i el recital va servir per a demostrar a tots diverses coses: que una música valenciana basada en les arrels tradicions és possible, que el mestratge del Botifarra i del Gil està essent una eina perquè molta gent reconsidere el valor cultural i identitari d'aquesta música transmesa majorment per tradició oral i que un espectacle d'aquestes caracterítiques no desmereix pas altres espectacles que ens venen més enllà de les nostres terres i s'anuncien en Palaus de la Música i similars. Massa política i massa desinterés del govern valencià del PP és el que a la fi queda també ben palés, quan tanca els recintes i mitjans que paguem tots els valencians als artistes del país.
Tavernes, la Casa de la Cultura, va acollir ahir un dels grans recitals que mai no s'havien oferit. Un recorregut per tota la tradició musical valenciana i, a més, explicadetes, molt ben explicadetes, per Miquel Gil que també d'això en sap un muntó. I enmig, si damunt pots escoltar peces tan nostre com "el bolero de Tavernes" o "la dansa del vetlatori de Tavernes", amb els veus de "Botifarra" i Miquel Gil... no es pot demanar més.
Només un detall no ens va agradar: eixa mitja primera fila buida i reservada suposem a autoritats locals. A l'altre costat d'eixa primera fila, l'alcalde Jordi Joan que acompanyava el diputat i síndic de Compromís, Enric Morera; els regidors Llum Sansaloni, Josep LLácer, Vanessa Marti i Karina Vercher que, tots plegats, amb la seua presència volgueren recolzar l'acte.
A la nit, els grups Komfusió, Escak al rei i Tribut a Barricada actuaven al Pub Dreams.
-
En primer lloc voldria donar l´enhorabona tant a Pep Gimeno a Miquel Gil com a lórganització, en veritat gaudirem d´un gran concert de música valenciana.
ResponEliminaDit açó, m´agradaria saber si el 95% del públic assistent a l´acte, q s´alçava dels seus seiens en grans aplaudiments cada vegada q finalitzava una cançó, sabia reialment el que estava veient i escoltant. Sap aquest públic el q és una jota, una masurca, una malaguenya, un bolero , unes seguidilles?. Sap reialment on va començar el nostre amic Pep Gimeno?.El problema més greu, es que pareix ser s´estiga politicalitzant la llavor d´un home que intenta difondre les arrels del nostre poble.
Al concert es van cantar peces, com diu l´article, com El velatori de Tavernes o el Bolero de Tavernes, sense canviar una nota ni una lletra de com les canta i balla El Grup de Balls Populars del nostre poble,com calia, ja que Pep les ha tret d´ací.Ho dic de cosa certa q, repetisc,el 95% del públic assistent que es va desfer les mans quan va acabar el bolero de Tavernes, si passa per la plaça i El Grup de Balls del nostre poble està tocant-lo i ballant-lo, de segur ni es gira a vore qui són.Pot ser perquè l´entrada tenia un cost de 3€, o pot ser perquè el q els agrada reialment siguen els acudits entre cançó i cançó. Per això no es precís anar a vore un concert de folklore valencià.
Quan vaig eixir d´allí, la meua pregunta era: El que s´ha vist a la gent d´aquest poble, és cultura o incultura?
Tampoc és cert q siga la primera vegada q Pep Gimeno actúa a Tavernes, tan sols fa dos anys, va vindre mitjançant El Grup de Balls Populars del nostre poble.
No m´agradaria que ningú fera d´aquesta opinió un debat polític, dir q no hem considere ni de dretes ni d´esquerres, i menys amb els temps q corren i el desengany que tinc amb els polítics.
Espere q tota la gent que hi estava i la no hi era, puga contribuir a la llavor de les persones q intenten mantenir les nostres arrels, vinguen d´on vinguen i canten els que canten.
Ui, ui que perillós és això de no sóc de dretes ni d'esquerres, que tu dius.
ResponEliminaJo em considere d'esquerres, vull pensar que també sóc un independentista valencià que no ha tingut encara ocasió d'exercir i lingüisticament catalanista. Ja veus quina peça sóc.
I que vols que et diga? Aquells que no sabem que és una jota, una masurca, una malagenya i demés, precisament anem als concerts d'el Pep Gimeno per aprendre.
I no es per res, però les lletres del Pep Gimeno no són les que canta el Grup de Balls Populars La Vall de Tavernes, del nostre poble. La lletra del bolero, la del seu "sarvatxo", és la de la versió del Grup Alimara, arreplegada en un LP dels anys 80, i no la que cantem ací del "cazador cazando perdió el pañuelo" ni la Dansa del Vetlatori tampoc era la mateixa lletra que he sentit cantar milers de vegades a les cantaores. Però això no té massa importància.
I jo no passe per la plaça i em gire a vore el grup, normalment hi vaig a posta a vore'ls i escoltar-los. I si valguera 3'5 euros com valia el concert del Botifarra i M. Gil i no 3 euros com tu dius ( ¿a vore si és que no hi anares i escrius la critica d'oida?)els pagaria també.
No crec q haja res perillós, i com de política entenc ben poc,ni vull entendre de moment, et diré que no note ningún canvi en un govern d dretes o d´esquerres, (trac tot el q puc per a mi i els meus i a vore vindre),i com deia no vull fer un debat polític pq no entenc, no com tu, q a la mínima has volgut encaminar aquesta opinió de cultura valenciana, q no catalana ( no per res, sinó pq totes les cançons son del País Valencià) a tema polític.
ResponEliminaRespecte a si era o no era allí, pots estar segur q sí, pensava q tenia un cost de 3 € pq així m´ho digue el meu amic q em va comprar l´entrada (gràcies per q encara q siga 1/2€ aixó si q es una retallada). En veritat tens raó en quant a la lletra del bolero de Tavernes ( compendràs q la original és la q canta El Grup de Tavernes, format abans i tot d´Alimara),però no en el velatori de Tavernes q si era la mateixa.
També vull dir-te q no t´ofengues, si es així com dius, estàs dins de 5% restant q recoltza la cultura del nostre poble no?
Per cert lo de " Quina peça soc" t´ho has dit tu asoletes.
Amic, jo crec que t'ho he dit ben clar com pense: independentista valencià (no català) i culturalment de llengua catalana. Per fer-te un simil: València respecte a Catalunya com Argentina respecte a Espanya.
ResponEliminaI amb això de ser un independestista valencià sóc un heretge per els d'un costat i els de l'altre, o siga "una peça de cuidao". Ja veus un independendista valencià! Estat i Nació Valenciana, quasi res!
I no, la lletra de la dansa del vetlatori, per a mi que no és la mateixa, però que no passa res. Mira una de les moltes vegades que he vist actuar a Botifarra (l'hauré vist set/vuit vegades) va cantar la mateixa lletra a la dansa del vetlatori i va dir que era d'un altre poble. Això si, la música la mateixa. Alimara per cert, en fa una altra versió de lletra. Segurament en cada poble, se'n faria una versió.
Senyors, no cal fer sang, i entrar en el típic debat que sempre hi ha algú interessat en traure-li suc, el suc que més li convinga a una part o altra, i personalment, comence a estar ben fart.
ResponEliminaEl Bolero de Tavernes sempre ha tingut altra lletra, la del cazador cazando i el retor de Tavernes, i ésta que ens feren era un altra versió. Ara, la Dansa del Vetlatori com ben be explicà Pep, hi ha varies. Entre elles una a la Llosa de Ranes que el Grup de Tavernes havía interpretat anys abans. El que va fer Botifarra és el Vetlatori de Tavernes, autòcton del nostre poble i que fà més de 10 anys que el Grup valler ha recuperat, i pel que ens consta l'amic Botifarra té gran estima.
Açò no és el preocupant. Preocupa que en este esdeveniment quasi tot el public era foraster i els nostres veïns tenen per costum viure d'esquenes a les nostres tradicions. Preocupa que els nostres governants promulguen la nostra cultura amb actes com aquests que tinguèrem ocasió de gaudir pero, per altra banda, van llevant a les associacions culturals locals, que a més de ser del poble, són els més interessats en difondre lo nostre. No deixa de ser un contrasentit i en este cas, no m'agrada que és faça cert el nostre dit "forasters vindràn que de casa ens tiraran" o "el sant de més lluny fà més miracles"
Em sembla totalment injusta l'apreciació que fas sobre això de "van llevant" quan tu saps que és un fet circumstancial derivat precisamemt de la mala gestió dels que realment si que fa 16 anys que "ens han llevat" llengua, cultura i tot allò que és nostre, fent subtil substitució pel castellà. Mira per on, i ho he dit, l'he vist al Pep Gimeno set o huit voltes i mai no l'he vist en un acte pagat/organitzat per un ajuntament del PP.
ResponEliminaI quan a la dansa del vetlatori, música si, sembla ser que en tots els llocs és la mateixa, però la lletra a mi no em semblà la mateixa que canten les cantaores del grup (Reme, Marisal...).
Però bé, l'important és que es cante, siga la versió que siga.
I quant això que els veïns viuen d'esquena a les tradicions, dóna peu a un bon anàlisi de com s'han fet les coses durant anys.
Indesidenter, sols per a que tingues més dades, hi ha una Dansa del Vetlatori del poble de la Llosa de Ranes, amb música i lletra pròpia, diferent a la Dansa del Vetlatori de Tavernes que és la peça que interpretà Pep Gimeno al Festivern. Pense que el Grup de Balls abans interpretava la de la Llosa, pero des de fà uns anys, va recuperar la del poble i és la que jo he pogut vore quan ballen.
ResponEliminaRespecte a les actuacions del Botifarra, en Juny del 2010, es va fer un acte a la porta de la Casa de la Cultura organitzat pels Balls on va actuar Pep Gimeno amb la seua rondalla. No sé qui el contractaria, pero de segur que ho pagaria el poble, per que l'acte fou a l'aire lliure.
En quan al concepte de justicia, ho sent molt, pero no em pot semblar just que, havent com hi ha molts deutes i necessitat de apretar-se el cinturó, es gaste per una banda el que es nega a les associacions el poble.