L'equip de la "La Cotorra de la Vall" es reserva el dret a publicar o no les noticies o els comentaris rebuts si considera que són d'actualitat, aporten novetats o són punts de vista interessants i/o qualsevol dada, fet o circumstància que puga interessar en relació amb una noticia oferida. Els articles enviats i els d'opinió se signaran amb el nom real i domicili de l'autor, identificat amb fotocopia del DNI o equivalent. Si voleu fer-nos arribar qualsevol informació podeu usar el nostre correu electrònic: lacotorradelavall@gmail.com

PÀGINES LLEGIDES AHIR: 1.677
PÀGINES LLEGIDES EN AQUEST MES: 40.944

dissabte, 21 de febrer del 2015

Firmes per recuperar la via del trenet i convertir-la en Via Verda

Antiga estació del tren de Tavernes (actualment està la Casa de la Cultura)

Ciutadans de la Ribera i la Safor estan recollint signatures per a demanar la recuperació de l'antiga vieta del tren Carcaixent-Gandia i n'han aconseguit ja més de 1000 en dues setmanes.

Es pretén que el traçat de l'antic trenet esdevinga una "Via Verda", que no és altra cosa que un traçat abandonat del ferrocarril que es recupera com a camí per a ciclistes, vianants i d'altres usuaris no motoritzats.

Entre la Ribera i la Safor-Valldigna transcorria el tren que anava des de Carcaixent fins a Dénia, pràcticament abandonada i que nomes la utilitzen en alguns trams els camperols veïns. Una primera part, la de Carcaixent a Tavernes, encara està aprofitable en més de la meitat dels 20 km del seu recorregut i amb poc de pressupost es pot adequar, comprar els trossos que s'han menjat alguns camps i rodejar algunes construccions que s'han ficat al damunt.

Es una part que sense dubte es pot recuperar i convertir-la en una Via Verda molt apropiada per a connectar els pobles de la Ribera Alta del Xúquer amb els de la Valldigna i les platges de la Mediterrània. A la inversa també serviria perquè els ciutadans de la costa i milers de turistes pogueren vindre en bici o a peu a la Ribera.

La previsió que hi havia en el projecte de fa uns anys era: Tram urbà de Carcaixent; de Carcaixent a la Barraca d'Aigües Vives (8,2 km); de la Barraca d'Aigües Vives al Baixador de Benifairó (7,5 km), del Baixador de Benifairó a l'inici urbà de Tavernes (5 km) i des del final del casc urbà de Tavernes fins a l'estació Renfe Tavernes (6,3 km).  Com a trams complementaris es contempla la unió de l'Estació Renfe d'Alzira amb el final del casc urbà de Carcaixent (5 km) i la connexió de l'estació de Tavernes amb la platja de Tavernes (3,9 km), trams que potencien el servei i enriqueixen el projecte.

Abaixador de Benifairó

La Via Verda Ribera-Safor-Valldigna resultaria molt útil per a fomentar el cicloturisme, les cases rurals, el desenvolupament local, el transport sostenible, la conservació i valorització del nostre patrimoni ecològic, històric, cultural, gastronòmic, etc.

Tot això pràcticament amb impacte zero, perquè la transformació ja està feta, i amb molt menys despeses de les que costa qualsevol carretera, amb la possibilitat d'aconseguir ajudes de fons estatals i europeus per l'interès ambiental i comunitari del projecte, de forma que als ajuntaments implicats a penes els costaria res.

Tal vegada, en una segona fase podria recuperar-se el tram entre Tavernes i Gandia, i el d'Oliva a Dénia. El de Gandia a Oliva ja està recuperat i actiu.

Un poc d'història i dades sobre el projecte de Via Verda 

L'anomenat Trenet, la línia de tren que comunica Carcaixent amb Dénia, és el traçat de via estreta més antic de la península. L’origen es remonta a 1860, quant es projecta un trajecte de tracció animal que unira Carcaixent i Dènia.  A finals del segle XIX, la zona de Carcaixent era una potència agrícola i de la industria de la seda, i per altra part, Dénia tenia un port important enclavat en un lloc estratègic per a l’exportació.

En 1878 el traçat fou adquirit per la família Trenor per a ferrocarril a vapor. El nou servei començà a funcionar el 28 de novembre de 1881 i fou adquirit pel Marqués de Campo.  L’onze de juliol de 1969 es tancà el tram Carcaixent- Gandia i l’onze de febrer de 1974 va tindre lloc el tancament definitiu amb la supressió del tram fins a Dénia i els terrenys passaren a formar part del Patrimoni de l’Estat.
-

3 comentaris:

Anònim ha dit...

Com es pot firmar?

LA RIBERA EN BICI ha dit...

Per a signar es pot anar a la pàgina següent:

www.lariberaenbici.net

Javi Escrihuela ha dit...

Teniu que fer clic al següent enllaç, i signar la petició. Recordeu, és una iniciativa molt bona!!!

https://secure.avaaz.org/es/petition/Ciutadans_i_Ajuntaments_de_la_Ribera_i_la_Safor_Recuperar_lantiga_vieta_de_Carcaixent_a_Tavernes_com_a_Via_Verda/?tzKUDhb