L'equip de la "La Cotorra de la Vall" es reserva el dret a publicar o no les noticies o els comentaris rebuts si considera que són d'actualitat, aporten novetats o són punts de vista interessants i/o qualsevol dada, fet o circumstància que puga interessar en relació amb una noticia oferida. Els articles enviats i els d'opinió se signaran amb el nom real i domicili de l'autor, identificat amb fotocopia del DNI o equivalent. Si voleu fer-nos arribar qualsevol informació podeu usar el nostre correu electrònic: lacotorradelavall@gmail.com

PÀGINES LLEGIDES AHIR: 1.677
PÀGINES LLEGIDES EN AQUEST MES: 40.944

diumenge, 16 d’octubre del 2011

Parlem de pressupostos i d'economia municipal.


Arran de l’aprovació dels pressupostos del 2011, rebem comentaris demanant-nos que expliquem quina és la situació econòmica de l’Ajuntament i com funciona el tema dels pressupostos. Anem a intentar deixar clares algunes coses.

Som a octubre. D’ací  poc, l’Ajuntament prepararà el “Pressupost” del 2012, on “pressuposarà” què pot ingressar i gastar l’any que ve. És una previsió de tots els ingressos i les despeses del pròxim any. Per dir-ho senzill: en ingressos es comptabilitzaran els impostos i taxes municipals, la part que li traspassa l’Estat, etc mentre en despeses el que ha de pagar a funcionaris, per inversions, subvencions a entitats, funcionament corrent de la institució, etc. Es fa tots els anys al principi.

Les quantitats es “pressuposen” i solen basar-se en la liquidació (més o menys) del pressupost anterior, afegint les correccions adients. Resumint, el pressupost és la previsió de l’activitat econòmica de l’ajuntament durant un any i d’ací es desprén la necessitat de què s’aproxime el màxim possible a la realitat i és important que no es conceptuen ingressos i despeses que se n’allunyen.

Vegem-ho en un exemple del que no s’ha de fer: Des de fa temps hi ha una abaixada en els ingressos de l’impost de construcció, i no és lògic en el 2010 conceptuar un ingrés semblant del 2009 i menys encara quan no vas ingressar el previst. I això sembla ser es va fer en el pressupost passat. Si no ens falla la memòria en el plenari es va dir que s’havien previst ingressos de 350.000 euros per impost de construcció però només se n’havien ingressat 60.000 euros.  En un cas així parlaríem de previsió irreal o ingressos unflats. I si això passa en moltes partides, com sembla ser ha passat en el 2010, i va passar en anys anteriors, ve la liquidació negativa.

Què vol dir que el pressupost del 2010 ha tingut una liquidació negativa de 2.441.455,57 euros? Vol dir que el govern anterior es va gastar en partides que si estaven en el pressupost 2.441.455,57 euros més del que va ingressar. 

Què ha passat quan es diu que hi ha 1.363.839,66 euros en factures sense consignació? Vol dir que,  a part del pressupost, s’han gastat 1.363.839,66 euros en partides que no estaven previstes ni contemplades en el pressupost.

I és fàcil deduir que el deute total del pressupost del 2010 serà la suma dels dos, el deute d’allò que estava i que no estava contemplat en el pressupost. O siga: en el 2010 l’anterior govern es va gastar 3.805.295,23 euros més dels que va ingressar.

Fem una comparació senzilla: si una família  gasta a l’any més del que guanya, acaba l’any negativament, deu diners i els ha de pagar l’any que ve. Doncs igual a l’Ajuntament: el que deu, els 3.805.295,23 que es van gastar de demés en el 2010, s’ha de pagar, i la manera és fer-ho dins del pressupost següent o anar a altres formules, com un prèstec de legislatura o pagar-la poc a poc dins dels pressupostos successius, cosa que igual fa el nou govern donat que no pot demanar un prèstec de legislatura per l’excessiu endeutament que té. O siga que el nou govern ha de pagar els 3.805.295,23 euros gastats per l’anterior govern.

Però la cosa no acaba ací i en el plenari ja es va dir que, a més dels 1.363.839,66 euros en factures sense consignació pressupostària del 2010, el nou govern s’ha trobat factures sobre 300.000 euros d'inversions fetes sense finançament, el pagament de les quals haurà d'atendre el nou govern municipal de forma prioritària.

Això seria respecte al pressupost de l’any passat. I n’hi ha més? I tant! A tot això cal sumar que el govern anterior ja ha cobrat quantitats avançades fins el 2024 per l’aigua potable, amb la qual cosa ha privat d’una font important d’ingressos al nou govern que, a més, el nou govern ha de fer front a un deute d’uns 16 milions d’euros acumulat any rere any.

I eixa és la situació actual de l’economia municipal. De tota manera sembla ser que una explicació exhaustiva es pot oferir als ciutadans abans que s'acabe el mes.

-

8 comentaris:

Estruch ha dit...

Un déu per l'explicació, molt bona i fácil d'entendre.

Anònim ha dit...

Aço es el que vol saber el poble pq en 16 anys de PP mai sa sabut

Anònim ha dit...

Impressionant. Didàctic i comprensiu. Una bona lliço, gent de la Cotorra.

Anònim ha dit...

Algú sap quan s'aprovarà el pressupost de 2012? Gràcies.

La Cotorra de la Vall ha dit...

Per alguna cosa en concret?

17/10/2011 13:29:00 ha dit...

Res, per simple curiositat (mira que esteu susceptibles alguns).

La Cotorra de la Vall ha dit...

No és susceptibilitat Fa una setmana que s'ha aprovat el del 2011, i s'han de preparar els resultats, dades, numeros perquè servesca de base del 2012 i m´s tenint en compte com es va dir en el plenari que aquest, del 2011, no era encara un pressupost del nou govern, hem de previndre que fins els primers mesos del 2012 res de res.

I quant deiem per alguna cosa en concret pensàvem si estaves interessat per previsions en subvencions, inversions de l'any que ve, etc.

Anònim ha dit...

Los funcioanrios calculan que sobre Marzo-Abril podrían estar los nuevos presupuestos.